Een van de leukste aspecten van dit turbulente decennium is dat allerlei trends gelijktijdig gepaard gaan met de (ogenschijnlijke) tegengestelde trends. Zoals gratis weggeven en geld verdienen. Google en Facebook geven hun primaire product (de zoekmachine en het smoelenboek) gratis weg, maar behoren desondanks tot de rijkste bedrijven van de wereld. Ook de pdf-versie van Nooit Af is al geruime tijd gratis te downloaden hier op deze site, maar de reguliere verkoop van de gedrukte versie gaat gewoon onverminderd door.

De club van 500
Vorige maand is Nooit Af zelfs toegetreden tot de Club van 500; het selecte gezelschap van boektitels die meer dan 500 dagen in de managementboek Top-100 heeft gestaan. En daar zijn we natuurlijk heel trots op.

Teruggeven?
Oké, ben jij toevallig een van die lezers die de PDF van Nooit Af (winkelprijs 24,99 euro) gratis heeft gedownload, je hebt hem -grotendeels- gelezen, je hebt ervan genoten, en nu popel je om iets terug te geven? Dat mag. We hebben twee opties: 1) oud geld of 2) nieuw geld.
1) Doneer, maar doneer niet aan ons. Doneer maar liever aan FTM*, het platform voor onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.
Of: 2) Aandacht is de nieuwe currency. Vind je Nooit Af een gaaf boek, vertel dat dan aan anderen. Het liefst op Linkedin, Twitter of Facebook. Of nog fijner: vertel wat het boek voor jou betekende, in een (korte) lezersreview op Bol.com of managementboek.
Een combinatie van 1) en 2) mag natuurlijk ook. 🙂

Waarom FTM?
Omdat het nodig is! Wij zijn groot fan van de missie van FTM (voluit Follow The Money): het bedrijven van diepgravende onderzoeksjournalistiek.
In een goed functionerende democratie is er een essentiële taak weggelegd voor onafhankelijke journalistiek. De pers heeft een belangrijke controlerende functie, moet aan waarheidsvinding doen, schandalen blootleggen en indien nodig personen of instanties aan de schandpaal nagelen. Of zoals George Orwell al zei: “Journalism is printing what someone else does not want printed. Everything else is public relations.
In Nooit Af, o.a. pagina 50-59, laten we zien dat die oerfunctie van de journalistiek helaas teloor is gegaan. Er wordt in de hectiek van de traditionele media nauwelijks nog aan waarheidsvinding en research gedaan. Op basis van het verbijsterende boek ‘Flat Earth News’ en ook op basis van eigen ervaringen, kunnen we gerust stellen dat in het hedendaagse nieuwsbedrijf de vraag of de woordvoerder correct is geciteerd, belangrijker is geworden dan de vraag of het wel waar is wat de woordvoerder zegt.  Voor het checken van de feiten hebben de journalisten domweg geen tijd meer.  Follow the Money springt in dat gat, is een ouderwetse luis in de pels, maar kan dat alleen maar blijven doen bij voldoende donateurs en betalende lezers.

Aandacht is de

nieuwe currency