Berichtgeving in media heeft grote invloed op hoe wij tegen dingen aankijken. En hoe wij tegen dingen aankijken, is weer bepalend voor of wij openstaan voor nieuwe denkbeelden en innovaties. Is AirBNB een superslim idee dat ervoor zorg draagt dat nutteloze lege bedden weer nuttig gebruikt worden? Zodat wij slimmer, sneller, leuker en goedkoper kunnen overnachten buiten onze eigen woonplaats? Of is AirBNB een overlast veroorzakend fenomeen dat de markt kapot maakt voor hardwerkende hotelbazen die lijden onder de oneerlijke concurrentie?

Wie het juiste antwoord op die vraag wil weten, kan informatie opzoeken op de website van AirBNB. Het laat zich raden dat daar een positief verhaal staat. De info van AirBNB zelf is uiteraard subjectief, iedereen verwacht dat ook. Net zo goed als dat we een negatief verhaal kunnen verwachten als we het aan meneer Golden Tulip gaan vragen. Ook die info is subjectief. We kunnen verwachten dat Golden Tulip mensen gaat afraden om in een AirBNB te logeren. We horen het hem al zeggen: ‘je weet nooit hoe betrouwbaar zo’n Bed & Breakfast is’.

Objectieve informatie
Gelukkig is er ook objectieve informatie te vinden. Bijvoorbeeld in kranten, tijdschriften en tv-programma’s die gemaakt worden volgens journalistieke principes:
eerlijk, betrouwbaar, onafhankelijk. Maar is de informatie in de traditionele journalistieke media nog wel zo onafhankelijk? Hoe werken die kranten eigenlijk. Wie bepaalt er wat er in de redactionele kolommen wordt afgedrukt?  In Nooit Af besteden wij ruime aandacht aan dit thema. Volgens het boek Flatearth News van Nick Davies zijn de kwailteitskranten afgegleden tot ‘nieuwsfabrieken’. De meerderheid van de nieuwsberichten bestaat uit copypastejournalistiek.

Teksfragment uit Nooit af:

 

Een paar krantenknipsels